Home زنان زنانی به بلندای آرزوهایشان

زنانی به بلندای آرزوهایشان

0
زنانی به بلندای آرزوهایشان
بانوان ایرانی از دیرباز به‌عنوان نیمی از جامعه همواره در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تاثیری بی‌بدیل داشته و همچنان دارند.
گزارش؛ امیرهوشنگ عسگرسمنانی: زنان این مرز و بوم طی سال‌ها و با وجود تضییع حقوقشان و گاه برخوردهای جنسیتی و بعضاً فرهنگی و تربیتی توانسته‌اند جایگاه خود را هر چند اندک در جامعه پیدا کنند و اثرگذاری‌های فراوانی را در تاریخ کشور داشته باشند.
امروزه نیز در حوزه‌هایی همچون فرهنگ، هنر و ادبیات شاهد حضور بانوان فعال و کوشای کشورمان هستیم که نوجوانان، جوانان و دیگر اقشار جامعه را با فرهنگ غنی این مرز و بوم آشنا کرده و توانسته‌اند زن ایرانی را در عرصه‌های مهم و حیاتی به‌عنوان زنی پیشرو، آگاه و طالب علم و جویای حقیقت معرفی نمایند.
از این میان، خانم هلن عظیمی، نویسنده‌ای جوان و پرتلاش با دنیایی از دیدگاه‌های نوگرایانه به وادی ادبیات پا نهاد و با آثاری همچون «عطر تلخ»، «هنگامه زن»، «هبوط عشق»، «B.R.T» و «سرنوشت مه‌آلود» توانست هویت و شخصیت زن را به‌عنوان موجودی انکارناپذیر، مقاوم و با کرامت انسانی به جامعه معرفی کند.
آشنایی بیشتر با این کتاب‌ها، اطلاع از برنامه‌های این نویسنده و همچنین شنیدن نظرات وی درباره شرایط کنونی زنان در جامعه بهانه خوبی شد تا این نویسنده را به تحریریه دعوت کرده و در گفت‌وگویی صمیمی سوالات خود را مطرح کنیم. با امید به اینکه بانوان سرافراز جامعه در همه عرصه‌ها با تلاش خود موفق و پیروز باشند.

ضمن معرفی خود مختصری درباره اینکه چطور نویسنده شدید توضیح دهید.

هلن عظیمی هستم، متولد سال 1369، نویسندگی را از روزی که نوشتن را یاد گرفتم، شروع کردم و از سال 1397 به‌صورت حرفه‌ای به فکر نوشتن کتاب افتادم و در صدا و سیما به‌‌عنوان نویسنده فعالیت داشتم. در آن زمان کارگردانی که با او همکاری داشتم مرا تشویق به نوشتن کرد که به نوشتن کتاب‌های عطر تلخ و هبوط عشق منجر شد.

محتوا و تم اصلی آثار شما درباره چه موضوعاتی است؟

به جز کتاب B.R.T که حالت گزارشی دارد، مابقی آثار به‌صورت رمان و داستان‌های کوتاه نوشته شده و تم اجتماعی و زنانه دارد. به گفته یکی از منتقدین، این رمان‌ها عاشقانه‌های ملایمی هستند. به نظرم همه چیز دنیا براساس عشق بنا شده و در نوشته‌هایم این موضوع را لحاظ کردم.

هدف شما از انتخاب موضوع کتاب‌هایتان چه بوده است؟

در دنیایی زندگی می‌کنیم که تمام نگاه‌ها جنسیتی است و بسیاری از زنان توانمند ما به‌واسطه زن بودن از برخی فعالیت‌ها و کارهای اجتماعی محروم هستند. متاسفانه زن در جامعه ما به‌عنوان شهروند دوم محسوب می‌شود و البته بخشی از این مسئله به خود زنان مربوط می‌شود؛ زیرا نسبت به هم وفادار نیستند و دوست دارند مورد ترحم قرار بگیرند.
از ابتدای کار نوشتن درپی یافتن این موضوع بودم که در وجود یک زن چه توانایی‌هایی نهفته است. در کتاب‌های من بیش‌تر شخصیت‌ها دخترانی هستند که در ابتدای داستان شخصیتی ضعیف داشته، ولی در فرآیند حوادث داستان متحول می‌شوند؛ مثلاً در نگارش کتاب هنگامه زن اتفاقاتی افتاد که متوجه شدم بخشی از جامعه تقصیر دارد و بعضی فرهنگ‌ها و نوع تربیت‌ها به زنان القا می‌شود؛ ولی دو کتاب بعدی چون به چاپ عمده‌ای نرسید هنوز بازخوردی از آنها ندیدم.

آیا به فکر نگارش کتابی در قالب رمان و داستان بلند هستید؟

کتاب‌های من جدای از داشتن تم اجتماعی، به نوعی بیان واقعیات موجود در جامعه است و تخیل در آن‌ها نقشی ندارد. کتابی که مشغول نگارش آن هستم، به‌صورت بلند است.

آیا برای انتشار کتاب‌هایتان تاکنون با مشکلی مواجه شده‌اید؟

بسیاری از شرایط نگارش را رعایت می‌کنم و معتقدم کتاب‌های یک نویسنده مثل بچه اوست و کار ممیزی برای یک نویسنده مثل قطع انگشتان آن بچه می‌ماند که بسیار دردناک است.

آینده جامعه زنان کشور از نگاه شما چگونه خواهد شد؟

با توجه به چیزی که در نسل دهه 70 و 80 می‌بینم، می‌توان گفت قطعاً زنان موفق‌تری نسبت به نسل‌های قبل خود هستند. گویا این نسل به یک خودباوری رسیده‌اند و یک روحیه بسیار قوی و آینده بسیار درخشانی دارند.

اولویت زنان فعال کشور در حوزه‌های مدنی، اجتماعی و فرهنگی چیست؟

هم اکنون اولویت اول زنان در جامعه مقابله با مسئله زن ستیزی است. متاسفانه جامعه ما زن ستیر است که این موضوع به نوع فرهنگ، تربیت جامعه و خانواده بازمی‌گردد. درحال حاضر حجاب برای هیچ کس دغدغه و اولویت اول نیست و مسائل مهم‌تری وجود دارد.

جایگاه زن به‌ویژه پس از انقلاب را در ابعاد فرهگی، اجتماعی و دیگر زوایا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موضوع جایگاه زن در میان هر قوم و فرهگی متفاوت است. مناطقی وجود دارد که زنان برای بیرون رفتن از خانه باید اجازه بگیرند و در بعضی مناطق به خاطر مسائل مختلف حتی زنان را می‌کشد؛ این امر فقط مختص به ایران نیست. هنوز هم در بسیاری از مناطق دنیا با تولد فرزند دختر ناراحت می‌شوند. البته در کشور ما خانم‌ها در مراتب مختلف اجتماعی، سیاسی و علمی جایگاه خوبی دارند و تقریبا این موضوع نسبی است.

مبارزات زنان را از دیرباز برای احقاق حقوقشان چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا تاکنون زنان به حقوق واقعی‌ خود رسیده‌اند؟

تاکنون در هیچ جای دنیا زنان به حقوق واقعی خود نرسیده‌اند؛ در بسیاری از مناطق همچنان شاهد بی‌عدالتی‌های زیادی نسبت به زنان هستیم. البته با افکار فمینیستی که مرد و زن را در همه چیز مساوی می‌داند مخالفم و بخش ریحانه بودن زن برای من اهمیت دارد. زن از یک سلسله قوانین برابر با مرد برخوردار است؛ ولی در جایی که توانایی‌های زن از مرد پایین‌تر است، مردان باید مراعت زنان را بکنند.
متاسفانه نوع برخوردها با زنان بسیار متفاوت است، مثل برخوردها هنگام رانندگی که این نوعی بی‌عدالتی است و بستگی به نگاه مردان نسبت به زنان دارد. متاسفانه نه فقط در جامعه که در محیط خانه هم این زن ستیزی وجود دارد؛ مثلا برخورد پدر با دختر یا برادر به خواهر یا شوهر با زن.

به اعتقاد شما قوانین مدنی کشور نسبت به زنان، تضاد و تناقض با قوانین شرعی دارد؟

تناقض بسیار است؛ اگر بخواهیم شریعت را بررسی کنیم به فرموده پیامبر زن ریحانه است یا مثلاً جایگاه حضرت فاطمه(س) در نزد حضرت علی‌(ع) که می‌بینیم جایگاه زن بسیار والا و ارزشمند است؛ ولی در جامعه فعلی گویا برگشتیم به دوران جاهلیت اعراب که دختران را زنده را به گور می‌کردند!

اقبال از آثار شما به چه صورت بوده است؟

کتاب‌هایی که در سال 98 چاپ شد و به‌صورت عمده پخش شد (عطر تلخ، سرنوشت مه‌آلود) با بازخوردهای خوبی مواجه شد.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

دو موضوع است که لازم می‌دانم درباره آن توضیح بدهم؛ یکی برای زنان جامعه که باید به هم وفادار باشند و قدر یکدیگر را بدانند، زیرا زنانگی یک شکوه پایدار است و همه چیز دنیا از زن ایجاد می‌شود. یک پیام نیز برای مردان دارم و آن اینکه جامعه زن، نصف دیگر یعنی مردان را متولد می‌کند و این نکته مهمی است. بنابراین وجود یک مرد به تمامیت وجود یک زن است و زن عضوی حذف نشدنی است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here