Home اقتصادی تصمیمات سخت؛ به سختی واکسن برکت؟!

تصمیمات سخت؛ به سختی واکسن برکت؟!

0
تصمیمات سخت؛ به سختی واکسن برکت؟!
گزارش: بعد از افزایش قیمت سرسام آور 4 قلم کالا که متاسفانه افزایش قیمت صدها قلم کالا را نیز به همراه خواهد داشت، اخیرا رییس دولت نوید اجرای تصمیمات سخت را داده اند!؟ دلیل اصلی اینگونه تصمیمات چیست و چرا حالا!؟ تصمیمات سخت به سختی واکسن برکت گرفته می شود.
1-در همه چند دهه گذشته گفته شده که در شرایط حساسی هستیم! با مشاهده عوارض این شرایط قطعا امروز در شرایط فوق العاده قرار داریم! سال‌های اول انقلاب و جنگ قابل درک است؛ ولی سال‌های دیگر و به ویژه الان چه!؟ چرا با وجود گذشت بیش از چند دهه از رسیدن تثبیت و یا عبور از سال‌های جنگ و انقلاب، همچنان باید شرایط سخت و انتظار برای تصمیم های سخت را تجربه کنیم؟
2-مصاحبه یکی از شهدای جنگ را دیدم که می گفت: در اینجا می‌جنگیم تا مردم و خانواده ما در امنیت آرامش و رفاه باشند.
ما این ایثار و از خود گذشتگی ها را نباید از یاد ببریم، اما آیا توانسته ایم در پاسخ به آن رشادت ها شرایط رفاه متناسبی که آرزوی شهدا برای مردم بود را به وجود آوریم؟ کو؟
چرا با وجود گذشت ۳۴سال از جنگ باید به عقب باز گردیم؟! (زندگی کوپنی)؟ نباید از این پرسش ها روی برگرداند. اینها ساختارها، توانمندی ها و ناتوانی های ما را نشان می دهند.
3-یکی از اساتید برجسته ما، در یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا می‌گفت: «شما ایرانی‌ها هر روز و هر هفته در خیابان هستید و شعار علیه این کشور و آن کشور می‌دهید! شما مگر کار و زندگی ندارید! کشور شما به سازندگی به منظور دستیابی به رشد و وتوسعه نیاز ندارد؟ سازندگی ای که شرط لازمش آرامش جامعه است!
4-کدام کشور در جهان از طریق عدم تعامل با دنیا به پیشرفت رسیده است!؟چرا حتی برخی از کشورهای همسایه و یا کشورهایی که سال‌ها از کمک ایران بهره مند بوده اند نیز در بسیاری از مواقع، روی از ما برگردانده اند؟ چرا حتی این گروه از کشورها به خود اجازه می دهند که دفاتر امدادی و خیریه ما را تعطیل کنند!؟
چرا در برخی کشورهای غربی (حتی در محافل علمی و آکادمیک آن) برخوردی نا مناسب با نام سرزمین عزیز صورت می‌گیرد؟ چه کرده‌ایم که به خود اجازه می دهند ما را با الفاط ناپسند بنامند؟ درحالی‌که به اعتراف مرحوم هاشمی در خاطراتش، ایرانیان می‌توانستند فقط با پاسپورت به اکثر کشورهای دنیا و به ویژه اروپا بروند! مگر هیچ کشوری به جز ما انقلاب نکرده است!؟
5-به هر دلیلی (اعم از واقعی یا تهمت!) هیچ سرمایه‌گذاری، انگیزه سرمایه‌گذاری در کشور ما را ندارد-که با تحریم‌های آمریکا بسیار هم تشدید شده است!
این درحالی است که با وجود جاذبه‌های تمدنی ما؛ به دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها از جذب این سرمایه‌های قابل توجه نیز محروم بوده ایم (موضوعی که اخیرا سفیر روسیه در تهران هم بدان اعتراف نمود!)
6-دولت‌های بعد از انقلاب و به ویژه بعد از جنگ به دلایل اخیر و تحریم‌های سازمان ملل و بعدا آمریکا و به ویژه ناکارآمدی‌های منابع انسانی، دچار مضیقه مالی شدند.
آنها به جای صرفه جویی در هزینه‌های جاری دولت از طریق کوچک و چابک سازی آن و کاهش بودجه برخی ارگان های غیر مولد و به ویژه حذف اعتبارات قابل توجه ردیف‌های اختصاصی به اشخاص حقیقی و حقوقی و… ساده‌‌ترین روش را انتخاب و از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی و برخی کالاها و خدمات، کمر مردم را خم کردند!
7-رییس دولت سیزدهم (که از ضعف مدیران و بدنه کارشناسی اش، بشدت رنج می‌برد) شفافیت در تصمیمات و اقدامات را شاه بیت شعارهایش قرار داد! اما کو!؟ دفعتاً جراحی اقتصادی! و حالا هم «تصمیمات سخت»!؟ چرا با مردم شفاف سخن گفته نمی شود!؟ این مردم صبور آمادگی تحمل هر نوع سختی را دارند، ولی مطلقاً برخورد ناصادقانه را بر نمی‌تابند!
۸. اگر هنوز کسری بودجه کامل نشده و قرار است با افزایش قیمت برخی محصولات مصرفی برطرف شود، باید صادقانه گفته شود! تصمیمات سخت در اینجا معنای نامشخص و غیر کارآمدی دارد!؟
۹.برای بالا بردن راندمان کاری در دوران یکدست شدن بخش های اجرایی کشور علاوه بر تلاش کارافرینان و سرمایه گذاران داخلی‌ فقط یک راه هست! آن‌هم سرمایه گذاری‌های خارجی.این سرمایه‌ها یکبار بعداز برجام درآستانه ورود به کشور بود، اما کاسبان تحریم و دست اندازهای خارجی مانع شدند!؟! شما را به خون شهدا قسم می‌دهم با‌ تسریع دراحیاء برجام وتصویب‌FATFزمینه سرمایه‌گذاری در کشور را فراهم سازید (بدلیل عدم بازسازی چاه‌ها وتاسیسات نفتی بتدریج امکان فروش همین مقدار اندک نفت نیزمقدور نمی‌شود!) تا‌ مردم چند صباحی روی رفاه وآسایش نسبی را ببینند! بخدا حق این مردم نحیب وفداکار این‌همه مرارت نیست!

علی فریدونی ـ عضو هیات علمی وزارت کشاورزی

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here