Home دسته‌بندی نشده به بهانه روز قلم

به بهانه روز قلم

0
به بهانه روز قلم

ضرورت نظارت بر ارائه اطلاعات مستدل

گزارش: روز قلم بهانه خوبی است تا به یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان قلم که ارائه اطلاعات موثق و مستدل است، پرداخت.
پاسخگویی جزیی جدایی‌ناپذیر از مسئولیت است؛ زمانی‌که فردی در رده‌های مختلف صاحب مقام و جایگاه می‌شود بایست پیرامون نحوه برخورد با همکاران درون و برون سازمانی و به‌ویژه مردم آموزش‌هایی دیده باشد؛ در این میان نحوه پاسخگویی به خبرنگاران نیز به عنوان افرادی که مطالبات مردم را پیگیری می‌کنند و همچنین عملکرد و دستاوردهای نظام را برای مردم تبیین می‌سازند، اهمیت بالایی دارد.
اما اغلب خبرنگاران با مسئولان خبرنگارگریز مواجه می‌شوند که در برابر سوالات و سوژه‌های ضرب‌الاجلی آنها پاسخگو نیستند و همواره از ارائه اطلاعات درباره وظایف ذاتی دستگاه تحت تصدی خویش طفره رفته و در برابر وعده‌های خود پاسخگو نیستند.
برخی مدیران چنان پاسخگویی در برابر مسئولیت را نادیده می‌گیرند که گویا تنها علاقه‌مند قدرت و جایگاه مدیریت هستند و می‌خواهند در گوشه‌ای امن دوره مدیریت خود را طی کنند و تصمیم ندارند پاسخ مطالبات مردمی را بدهند.
برخی مسئولان گمان می‌کنند با ارائه گزارش‌های مقطعی از عملکرد دستگاه به وظیفه اطلاع‌رسانی خود عمل کرده‌اند؛ گزارش عملکردهایی که تنها نقاط قوت را بزرگ نمایی کرده و در آنها خبری از نقشه راه و برنامه برای رفع نقاط ضعف نیست.
حتی گاهی مشاهده می‌شود مدیری با عملکرد ضعیف و با گماردن روابط عمومی قوی ضعف‌های خود را پنهان می‌سازد. برای نمونه مدیری که آمار عملکرد وی دارای اشکالات فراوانی است؛ اما از عملکرد وی هر روز اطلاعات و اخبار منتشر می‌شود که در نهایت مدیر به‌دلیل ضعف عملکرد برکنار می‌شود؛ اما روابط عمومی به عنوان واحدی فعال مورد تقدیر قرار می‌گیرد.
پیگیری مطالبات مردم از مدیران توسط خبرنگاران یک اصل است که گاهی مورد پسند مدیران واقع نمی‌شود و پاسخگویی برای برخی مدیران بسیار دشوار و سنگین است. این موضوع برای خبرنگاران عادی شده است و تنها حسرت عدم تکمیل اطلاعات برای افزایش اطلاعات‌مردم و همکاری برای توسعه کشور برای آنها باقی می‌ماند.
مصادیق فراوانی از این موضوع برای فعالان رسانه‌ای وجود دارد؛ اما توجه به موضوع برای مدیریت ارشد استان بسیار ضروری است و باید به این موضوع حساسیت داشته باشد؛ به‌طوری که مدیرانی که پاسخگوی خوبی به خبرنگاران پیگیر مطالبات مردم و توسعه استان هستند باید مورد تشویق قرار گیرند و مدیرانی که از پاسخ طفره می‌روند بدانند تحت نظارت مقامات بالادستی قرار دارند.
مبرهن است مدیران اجرایی دستگاه‌های مختلف نمایندگان نظام جمهوری اسلامی و دولت هستند و بی‌تفاوتی آنها به نسبت به خبرنگاران رسانه‌های مختلف به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی موضوعی است که همواره مورد تذکر مقام معظم رهبری نیز قرار داشته است؛ به‌طوری که ایشان می‌فرمایند: «باید مردم به دستگاه‌ها اطمینان پیدا کنند. دادن وعده‌های پوچ و واهی به مردم لزومی ندارد، در بیان حقیقت زبان صدق لازم است. ما بایستی بلندگوی مردم نسبت به خود را همواره باز نگه داریم. به هر صورتی که ممکن است ما باید همیشه به گوش باشیم وگرنه چیزهایی از ما فوق می‌شود که در تصمیم‌گیری‌های ما مؤثر خواهند بود. نقص بزرگ، دچار شدن به افراط یا تفریط در رابطه با مردم است».

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

خروج از نسخه موبایل