Home گردشگری موزه جنگ خرمشهر بخشی از تاریخ

موزه جنگ خرمشهر بخشی از تاریخ

0
موزه جنگ خرمشهر بخشی از تاریخ
گزارش: هشت سال جنگ بخشی از سرنوشت خاک خرمشهر شد. شهر خرمی که زیر باران گلوله و موشک‌های بعثی های متجاوز عراقی تخریب شد و تعداد زیادی از مردم این شهر آواره و شهید شدند.
بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی، هنوز هم نام خرمشهر عزیزمان با جنگ گره خورده است. روزهای تلخی که در تقویم این شهر و یاد اهالیش تا چند نسل حک خواهد شد. در آن روزهای آتش و خمپاره خرمشهر مظلومانه می سوخت هر چند شیرزنان و شیرمردان غیور این خاک ۳۵ روز مقاومت جانانه از خود نشان دادند، سرانجام در ۴ آبان ۱۳۵۹ این شهر توسط رژیم بعث عراق به اشغال در آمد.
اما جوانان و مردم ایران زمین در کنار مردم این شهر و از ۵۷۵ روز مقاومت مستمر سرانجام در عملیات بیت المقدس در سوم خرداد ۱۳۶۱ دوباره خرمشهر عزیزمان را به کشور باز گرداند و ایران را غرق در شادی کردند.
همان روز بود که رادیو جبهه با پخش مارش پیروزی عملیات های جنگی گفت شنوندگان عزیز توجه فرمائید خونین شهر، شهر خون و قیام آزاد شد و آن روز مبارک را برای همیشه در تقویم میهنی ثبت کرد. هر ساله با فرارسیدن بهار و هوای مساعد آبادان و خرمشهر، یکی از خاستگاه های اصلی مردم عزیز کشورمان برای سفرهای نوروزی به خرمشهر و آبادان هستند.
امروز دیگر جنگ نیست اما مسافران با حضور در خرمشهر حتما” یادی از آن روزگاران خواهند کرد و بهترین جایی که می توانند به آن روزگار رجوع کنند، موزه جنگ این شهرستان است که دیدنش خالی از لطف نخواهد بود. موزه ای که با ورود به آن از همان حیاط بیرونی و دیدن ماکت سنگرهای آن ایام، غرق در تاریخ می شوی و بی اختیار اشک بر گونه ات سرازیر خواهد شد.
ساختمان این موزه در سال ۱۳۰۹، سیزده سال پس از کشف نفت در مسجدسلیمان توسط شرکت نفت انگلیس ساخته شد که برخی از مصالح آن از جمله آجر و در و پنجره از انگلستان به وسیله کشتی به بندر بصره عراق و سپس به خرمشهر منتقل شد و پس از ملی شدن صنعت نفت اولین هسته ی شرکت ملی نفت ایران را در این ساختمان بنا نهادند.
همچنین در این مرکز فرهنگی، آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه خرمشهر همچون محمدعلی جهان آرا، عبدالرضا موسوی، از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای عزیز ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران به نمایش گذاشته شده است.

رضا خدری خبرنگار و عکاس جنگ تحمیلی و رزمنده
نویسنده ۱۳ عنوان کتاب در مورد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here