Home اجتماعی حداد عادل شاعر شد

حداد عادل شاعر شد

0
حداد عادل شاعر شد

درس‌هایی که در کلاس ششم نمی‌آموزند

مروری بر کتاب‌های سال پایانی دوره ابتدایی (کلاس ششم دبستان) و محتوای دروس و البته خروجی آن، نشان می‌دهد که دارنده تصدیق ششم (گواهی‌نامه قبولی) توانایی تدریس در کلاس اول تا ششم را به نیکی داراست.
گزارش: معلم نگارنده، در سال‌های اول تا پنجم دبستان استاد گرگیج بود که تنها شش کلاس درس خوانده بود و تمامی محصلین شهر از شاگردی وی لذت می‌بردند.
اما نگاهی به کتاب‌های دوره ششم ابتدایی افراد را خجالت‌زده می‌‌کند؛ چراکه سطح علمی و پرورش ذهنی دانش‌آموز سال ششم را در حد سال دوم یا سوم متوقف می‌کند.
بدتر اینکه پشت جلد کتاب فارسی ششم ابتدایی (تابلو کتاب) با کلمات ردیف شده‌ای (مثلا نظم) از حداد عادل با عنوان این زبان فارسی آمده که خواننده فارسی‌دان را به خنده می‌اندازد که به‌جای شعر حافظ، سعدی و عمرخیام، شعری مثلا از فردی نوشته شده که حتی نام بسیاری از شاعران را نمی‌داند.
این یعنی توهین به زبان و کتاب فارسی.

کتاب ریاضی ششم؛ عقب‌گرد

محصلی که از کلاس اول تا پنجم ریاضی خوانده باشد، در سال پایانی ابتدایی باید مفاهیمی جدید از ریاضی را بیاموزد تا در کلاس هفتم از پس ریاضی دوره دبیرستان برآید.
اما زمانی که فهرست دروس و مطالب کتاب ریاضی پنجم و ششم دبستان را در کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم، مولفان و طراحان توانای این کتاب‌ها تکراری از دورس کلاس پنجم را در کلاس ششم نیز با توجیه یادگیری کامل دروس سال‌های گذشته و مرور آن آورده‌اند و چه بد که مولفان نمی‌دانند دانش‌آموزان دهه 90 بسیار بیشتر از مولفان کتاب و معلمان حقوق‌بگیر آگاهی دارند.
همین است که معلمانی یافت می‌شود که حتی محتوای پیش‌پا افتاده همین کتاب را نمی‌دانند و در مقابل سوالات پی در پی دانش‌آموز و راه‌حل‌های متنوع وی یا اعتراض والدین محصل (که بیشتر و بهتر از معلم می‌دانند) با طرح سوالات غلط و پاسخ‌های بی‌ربط برآشفته می‌شوند.
حکومت با چنین رویه‌ای در پرورش و آموزش چه انتظاری دارد که دهه نودی‌ها بیست سال دیگر مدیران کشور را تشکیل دهند؛ گرچه در هر صورت بیشتر از مدیران فعلی می‌دانند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here