Home فرهنگی به مناسبت روز خبرنگار

به مناسبت روز خبرنگار

0
به مناسبت روز خبرنگار
هفدهم مرداد ماه ۱۴۰۱هجری و دهمین روز محرم عاشورای۱۴۴۴قمری به نام روز خبرنگار نام گذاری‌ و در تقویم ثبت شده است.
گزارش: خبرنگار مسئول گردآوری خبر است و تهیه کننده خوراک برای رسانه‌های گروهی، از روزنامه‌ها، مجلات، نشریه‌ها و بنگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها، رادیو، تلویزیون و امروزه بشر با پیشرفت‌های شگفتی چون کامپیوتر و ماهواره‌ها و شبکه‌های گوناگونی چون فیسبوک، یوتیوپ، واتس آپ، تلگرام و…که با بهره‌گیری از اینترنت امکان دسترسی و انتشار اطلاعات و اخبار را به هر کس که یک کامپیوتر یا موبایل در اختیار دارد، به‌صورت مکتوب و تصویری و متحرک و زنده با گسترده ترین شکل ممکن داده است‌.
این یکی از مزایای تکنولوژی در جهان امروز است؛ ضمن اینکه دارای معایب بزرگ و زیانباری نیز هست که از آن جمله انتشار اطلاعات و خبررسانی را از حالت حرفه‌ای به در آورده و امکان انتشار اخبار نادرست را به رسانه‌ها و در راستای منافع سیاست‌بازان در جهت تاثیرگذاری برای اهداف سیاستمداران بر افکار عمومی می‌دهد.
این مسئولیت و رسالت خبرنگاران را سنگین‌تر می‌کند؛ زیرا می‌بایست راه و رسم نگارش‌ و پردازش اخبار و مواجهه با اطلاعات و حوادث را یک خبرنگار جان آگاه بداند و به آن آشنا‌ باشد، به گفته حافظ:
به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید
که سالک بی خبر نبود ز راه و رسم منزل ها
سالک خبرنگار آگاه و درست کاری ست که از راه و رسم و قاعده درستی و راستی در اطلاع رسانی خارج نمی‌شود.
ما در جهانی زیست می‌کنیم‌ که طبیعت هر لحظه در حال نو به نو شدن و تازه شدن است. از رویش گیاهان تا گردش افلاک باعث پدیداری‌ شب و روز و جا به جایی فصل ها می‌گردد.
بشر و پیرامونش نیز رو به تغییر و دگرگونی‌ و تازه شدن هستند. به گفته مولانا جلال‌الدین بلخی که در کتاب سترگ مثنوی می‌گوید:
هر نفس نو می شود دنیا و ما
بی خبر از نو شدن اندر بقا
و هر لحظه با پدیده و حادثه ای تازه مواجه هستیم. در همه ساحت‌های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی، علمی و تکنولوژیکی و…این هنر رسانه است که برای ثبت و ظبط این تحولات آمادگی کارشناسانه را داشته باشد و گمانم بر این است که ادبیات فاخر ما سرشار از آگاهی‌های ارزشمندی است که می‌تواند جنبه کاربستی زیادی داشته باشد. به این ابیات دفتر دوم مثنوی بنگرید:
جان نباشد جز خبر در آزمون
هرکه را افزون خبر جانش فزون
به راستی این انسان شگفت چه زیبا‌ با باریک بیننی با این آگاهی‌ها ما را به آشکارگی رهنمون شده. این جان فزونی میسر نمی‌شود مگر با بینش و نگرش و کسب دانش و اندیشه درست.
همین ویژگی‌هاست که ما را از سایر موجودات سوا می‌کند. انگار مولانا در این ابیات به رازگشایی پرداخته که می‌گوید:
جان ما از جان حیوان بیشتر
از چه، زان رو که فزون دارد خبر
توجه کنید باخبری و آگاهی تا چه اندازه دارای اهمیت است و جایگاه بلندی را برای انسان رقم می زند:
وز ملک جان خداوندان دل
باشد افزون تو تحیر را بهل
زان سبب آدم بود مسجودشان
جان او افزون‌تر است از بودشان
و این جان آگاه‌ و باخبر است که انسان را از ملایک بالاتر می‌برد:
کی پسندد عدل و لطف کردگار
که گلی سجده کند در پیش خار
جان چو افزون شد گذشت از انتها
شد مطیعش جان جمله چیز ها
مرغ و ماهی و پری و آدمی
زآنکه او بیش است و ایشان در کمی
چون در و دیوار تن با آگهی ست
زنده باشد خانه چو شاهنشه ست
این آگاهی که از آن سخن می گوییم جزء جدایی‌ ناپذیر‌ یک خبرنگار است و چنین است که مولانا می گوید:
اقتضای جان چو ای دل آگهی ست
هرکه آگه تر بود جانش قوی ست
خبرنگار که در این راه پای می‌گذارد می‌بایست بر این اصول پای‌بند باشد و بیهوده نیست که حافظ نیز می‌گوید:
ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی
تا راه رو نباشی کی راهبر شوی
خبرنگار می بایست در این روزگار انفجار اخبار و اطلاعات که در آمیخته‌ای از درست و نادرست است. با آگاهی و با خبری بتواند صاحب خبر بشود و هرگز و در هیچ شرایطی رسالت قلم را نشکند و از مسیر عدالت و درستی و راستی کژ نشود و بداند که تاریخ و جامعه در مورد او قضاوت خواهند کرد.
اکنون که روز خبرنگار است در آغاز به هم‌ آوا شدن این روز با آفرینش حادثه‌ای سترگ‌ که درپانزده قرن پیش در کربلا اتفاق می‌افتد شده. واقعه‌ای دردناک و آگاهی بخش با رسالتی برای مقابله و ایستادگی در برابر ستم و جور زمان.
جدالی بین تمامی باطل در مقابل تمامی حقیقت. اما در سال‌ها و سده‌ها این واقعه مهم که خون‌هایی برایش ریخته شد، دستخوش تحریف‌ها و خرافه‌گویی‌هایی شده که بزرگی این حقیقت آگاهی بخش در قشری زخیم از اشک و آه و خرافه پنهان گردیده و مسئولیت خبر رسانان امروز زدودن این خرافه‌ها و نمایاندن چهره حق به مردمانی است که به آموزه‌های آگاهی بخش و ستم ستیزانه آن نیازمندند که حسین و یارانش برای چه هدف و آرمانی جان عزیز بر کف اخلاص نهاد.
همان چیزی که به آدم قابلیت سجده را بخشید و علم آدم الاسما کلها پس در این روزها بیاییم و نقشی برای رهایی از گرفتاری‌های جامعه از جهل و پرستش‌ بت‌های گوناگون داشته باشیم، باشد که به‌عنوان خبرنگار ما نیز رسولان بیداری و آگاهی و خودآگاهی باشیم.
با بخش پایانی شعر خط خون شاعر ارجمند علی موسوی گرمارودی سخن به پایان برم:
ای باغ بینش
ستم دشمنی زیباتر از تو ندارد
و مظلوم یاوری آشناتر از تو
تو کلاس فشرده تاریخ
کربلای تو
مصاف نیست
منظومه بزرگ هستی ست
طواف است
پایان سخن پایان من است تو انتها نداری
عاشورای حسینی بر همه ی حق گویان ، آزادگان و پیروان راستی و درستی تسلیت باد و روز خبرنگار بر خبرنگاران و پیروان راستین حسین (ع) خجسته باد.
عبدالحسین علوی

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here