Home زنان آلینوش طریان؛ مادر فیزیک خورشیدی ایران

آلینوش طریان؛ مادر فیزیک خورشیدی ایران

0
آلینوش طریان؛ مادر فیزیک خورشیدی ایران
گزارش: آلینوش طریان مادر فیزیک خورشیدی ایران، نخستین زن استاد فیزیك ایران، بنیانگذ‌ار اولین رصدخانه فیزیک خورشیدی و پایه‌گذار نخستین تلسكوپ خورشیدی تاریخ نجوم ایران است.
وی برای نخستین بار درس‌های فیزیک خورشیدی و اختر فیزیک را ارائه داد. طریان برای گسترش دانش و بهره‌گیری دانشجویان و ارمنیان خانه خویش را وقف کرد.
بانویی كه ٣٠ سال از زندگی پر بارش را به تربیت دانشجویانی پرداخت كه خود استادانی بزرگ در این عرصه‌اند.
آلینوش طریان در ١٨ آبان سال ١٢٩٩ خورشیدی در خانواده ارمنی در تهران پا به عرصه گیتی نهاد. او مدرک لیسانسش را در سال ۱۳۲۶ از دانشگاه تهران دریافت کرد و همان‌جا به‌عنوان متصدی عملیات آزمایشگاهی دانشکده علوم استخدام شد.
آلینوش طریان در سال ۱۳۳۵ (۱۹۵۶ میلادی) از دانشگاه سوربن پاریس مدرک دکترا گرفت. با وجود پیشنهاد استادی در دانشگاه سوربن، دکتر طریان با هدف خدمت به کشورش به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به عنوان دانشیار ترمودینامیک منصوب شد.
او در سال ۱۳۳۸ برای شرکت در بورسیه دولتی آلمان غربی در مطالعه رصدخانه خورشیدی انتخاب و پس از چهار ماه مطالعه به ایران بازگشت و در سال ۱۳۴۵ نقش عمده‌ای در بنیان‌گذاری نخستین رصدخانه فیزیک خورشیدی در ایران ایفا کرد.
خانم دکتر طریان در سال ۱۳۴۳ به مقام استاد تمامی در دانشگاه تهران رسید و نخستین شخصی بود که فیزیک ستاره‌ها (اختر فیزیک) را در ایران تدریس کرد.
او در آسایشگاه سالمندان و در تنهایی از دنیا رفت؛ چراکه خانه‌اش را قبلا به دانشجویان اختصاص داده بود.
روحش شاد و یادش ماندگار

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

خروج از نسخه موبایل